fredag den 6. februar 2015

Den der søde tand..

Det nye år er for mig startet, ligesom for mange andre, med et løfte om at i år der skal jeg altså tabe mig noget mere.

Vi har en barsels vikar her på bostedet, der har lavet trænings program til os, og har planlagt træning 1-2 gange om ugen. Overraskende nok ELSKER jeg det! Jeg har altid troet at det der træning det var til at brække sig over, men hold kæft hvor giver det bare en noget, når der er en der står og hepper på en, og presser en til at fortsætte.  Hun er rigtig god til at få en til at kæmpe videre, selvom ens arme føles som gele og man har kvalme til langt op over begge ører. 

Nu hvor motionen er nogenlunde på plads, er det maden der piner mig. Jeg er begyndt til diætist, og til at starte med skal jeg øve mig i at spise 4-5 gange om dagen, i stedet for 2 max 3. Værst af alt vil hun have mig til at spise om aftenen. Jeg kæmper, og det går ikke særlig godt. 

Men.. Mit største problem er at jeg har verdens sødeste tand, der råber og skriger på chokolade og is, den hyler og piver og tigger på livet løs, og hold kæft hvor er det svært at sige nej! Jeg vil gerne give mig selv lov til at synde 1-2 gange om ugen, og det er også fint nok, MEN hvordan søren holder jeg mig fra chokolade, fastelavnsboller, is osv alle de andre dage?

Har I nogle gode råd til hvad I gør? Og hvad spiser i af måltider? Den plan jeg har fået har hun skrevet brød på 3-4 af måltiderne, og det kører jeg virkelig snart død i. HJÆLP!

3 kommentarer:

  1. Jeg har fundet ud af at det virker for mig at spise 4 måltider på en dag. Morgenmad, frokost, aftensmad og natmad. Morgenmaden er altid havregryn med rosiner, frokost får jeg stort set altid rugbrød og gerne med fisk, nogen dage spiser jeg rester fra dagen før til frokost. og eftermiddagen tager jeg feks frugt hvis jeg har trænet. aftensmaden prøver vi at få masser af grøntsager og noget magert kød. Natmaden består som regl af et stk knækbrød og et lille glas yoghurt eller et stk frugt. Vi prøver at have en dag om ugen hvor vi hygger lidt extra. For mig handler det altid om at jeg skal føle mig mæt på en sund måde, så det er vigtig at der er noget gods i det jeg spiser. og hvis jeg føler mig mere sulten, så må jeg gerne spise mere, det handler bare om måden det er lavet på og mængden. starter med lidt og kan så altid tage mere senere hvis jeg bliver mere sulten. Det er en fin balance som jeg øver mig meget i. Jeg vil gerne øve mig i at bruge min sunde fornuft og det betyder blandt andet at jeg er holdt helt op med at belønne mig selv med kage og chokolade.. Det er ikke fordi jeg ikke må spise det, men det skal ikke være en belønning, mere en vel overvejet beslutning. Jeg har altid sagt til mig selv at jeg ikke måtte være for hård ved mig selv, men har prøvet at vende det lidt rundt. Prøver ind imellem at straffe mig selv. Den anden dag tog jeg mig selv i at overveje at tage bilen ned og handle, der er under 200 meter... Det tager længere tid at starte bilen og køre der op end at gå.. Det er sååå pinligt.. Straffen var jeg så skulle gå og at jeg skulle handle et sted som ligger 3 gange længere væk.. ha ha.. endt med en god oplevelse og en sejrs følelse..

    Kig evt billeder i sundt gruppen på facebook, der er meget inspiration til mad. :D

    Knus <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har enormt svært ved ikke at spise når jeg ikke er sulten, og det er jeg desværre om eftermiddagen, og så en times tid før aftensmaden styrt dykker mit blod sukker og så GROV æder jeg til aftensmad - 2 store potioner. I starten må jeg gerne spise 1½, men jeg skal helst ned på 1.

      Jeg er bare så ideforladt og vi har virkelig intet i vores køleskab udover død kedeligt pålæg, så hvis jeg skal have noget andet skal jeg selv købe det ind og have det på værelset. Jeg har heldigvis eget køleskab, men ideerne mangler. Jeg har bl.a overvejet det med yoghurt, men ikke rigtig gjort noget ved det, fordi det forsvinder indenfor et par timer i vores fælles køleskab - det er vi 7 personer om jo.

      Jeg har altid haft svært ved at spise om aftenen, fordi folk altid har banket ind i hovedet på mig at det er fy fy. Men jeg kan mærke at de aftner hvor jeg har taget mig sammen til at spise et eller andet der ved 22-23 tiden, så sover jeg faktisk bedre om natten. Og så den satans søde tand. Jeg gik fra mandag aften til onsdag aften uden slik/chokolade og så faldt jeg i - big time. Min diætist vil helst have at jeg kun spiser usundt i weekenden, men for at det er lettere at holde for mig selv, har jeg overvejet at sige 2 gange om ugen - onsdag og lørdag, og så se om jeg kan holde det. Jeg er næsten sikker på at hvis jeg ikke var sammen med min kæreste, ville jeg have 10 gange nemmere ved at tabe mig, for hans søde tand er 20 gange større end min, og vi er rigtig dårlige til at lokke hinanden i fordærv, selvom han bestemt også godt kunne tabe sig. Jeg ved godt hvor svært det kan være, men jeg prøver lidt at lokke ham med på sundhedsbølgen, og i dag har han sagt MMM de smager godt, til mine havregryns boller, hvor han sagde ad da vi stod oppe i fakta - fremskridt! hehe :D

      knus <3

      Slet
    2. Kunne godt tyde op at du skal prøve spise lidt mere om dagen så du ikke er så sulten til aftensmaden. Der er mange muligheder, det handler bare om at finde dem.. jeg er pt tosset med rugbrød med makral i tomat.. det har jeg fået til frokost i snart 1½ uge. ha ha nogen gange er det også tun eller æggemadder der hitter og jeg tillader mig selv lidt mayo.. Man kan evt dele sin frokost op i to.. det vigtige er ikke at du lytter til hvad der virker for andre, kunsten er at finde ind til hvad der virker for en selv.. det er en balance.

      For mig er det alt afgørende at min kæreste er med. og jeg er heldig han elsker at snitte grøntsager.. aner ikke hvordan jeg skulle klare det uden ham..

      Knus <3

      Slet

Tak for din kommentar. Jeg vil svare hurtigst muligt :)